newwayout@info.se

Meditera i naturen

Meditationer är bra för både kropp och själ, och att vistas i naturen har dessutom en lugnande inverkan på vårt sinne. Så varför inte kombinera dessa hälsofrämjande faktorer genom att utöva en härlig meditation i skogen, vid havet eller varför inte på en sandstrand? Bara fantasin sätter gränserna.

Fördelar med att meditera i naturen

Det finns många hälsofördelar med att vistas i naturen. De som spenderar mycket tid utomhus är oftast både friskare och känner sig piggare än de som inte gör det. Det har också en positiv effekt för de personer som lider av högt blodtryck och diabetes av typ 2. Att vistas i naturen är dessutom extra bra för de som känner sig stressade eftersom skogen bidrar till en avkopplande och harmonisk känsla i kroppen.

Effektiva meditationsövningar för avslappning

Naturen är full av härliga intryck och dofter som påverkar oss människor positivt. Genom att fokusera på andningen och att vara i nuet kan man därför uppleva ett lugn som är välbehövligt i vår annars så stressade vardag. En annan fördel med att meditera är att det inte behöver kosta någonting. Det räcker med att ta på sig ett par sköna skor och ge sig ut i naturen. Det finns dessutom mängder av olika varianter att välja mellan, beroende på hur länge man vill hålla på. Om man befinner sig i skogen kan man till exempel sätta sig ner på en sten eller stubbe, sluta ögonen och sedan ta några långsamma, djupa andetag.

promenader meditation

Försök att andas hela vägen ner i magen. För den som hellre vill röra på sig under tiden kan man utföra en gående meditation. Många tycker dessutom att det är lättare att koncentrera sig när man samtidigt rör på sig. Det finns olika varianter av gående meditationer, men för en nybörjare kan den avslappnade varianten vara lämplig. Den innebär att att man lägger sitt fokus på hur ens kropp och rörelser känns medan man går, och på miljön man befinner sig i. Helst ska man välja att promenera på en väg som man har använt förut och känner till väl. Då behöver man inte lägga energi på att fundera över vart vägen leder och kan istället hänge sig åt att djupandas och att njuta av naturen.

Saker att tänka på när man mediterar i naturen

I början kan det kännas lite ovant att släppa på stressen och låta kroppen slappna av på riktigt, men med tiden blir det allt lättare att uppnå harmoni. Försök att avsätta en stund för meditering i naturen varje vecka, oavsett väder. I början räcker det att meditera ca 15 min åt gången. Efterhand kommer det att kännas allt lättare att bibehålla koncentrationen och då kan man öka längden på meditationen. Tänk på att det viktigaste är att det känns bra och är avslappnande för utövaren.Om man vill lära sig mer om olika meditiationer kan man hitta mängder med meditationsövningar online. Om man hellre vill meditera tillsammans med andra så finns det gott om kurser för både nybörjare och erfarna utövare.

Comments are closed.